Tillbaka till startsidan
Fredag 15 december 2017 Tipsa oss!
SÖK: i Växjöbladet   
> STARTSIDAN
> NYHETER
> ALVESTA
> LESSEBO
> TINGSRYD
> UPPVIDINGE
> SPORT
> KULTUR
> TIPSA OSS!
VÄXJÖBLADET:
> Redaktionen
> Annonsera
> Kontakt
> Prenumerera
Publiceringssystem CMS Updater - En produkt från Internetavdelningen
Publicerad: 18 november 2017
Roland vill få medvind för sjöfarten
Vill göra Växjö till en kanalstad! Roland Sjödahl är tänkaren och miljödebattören som vill slå ett slag för sjöfartens möjligheter.
Vill göra Växjö till en kanalstad! Roland Sjödahl är tänkaren och miljödebattören som vill slå ett slag för sjöfartens möjligheter.
Roland Sjödahl är Växjöbon som blev affärsman i först Sovjetunionen och sedan Ryssland. Som före detta sjöman ligger dessutom vatten honom varmt om hjärtat och han anser att sjöfarten är en undernyttjad transportresurs i Sverige.
Han tycker exempelvis att den gröna staden Växjö borde satsa på att bli en kanalstad.
– Växjö är ett växande logistikcentrum, men istället för en massa dieseldrivna lastbilar som spyr ut avgaser borde man transportera godset via en vattenkanal ner till Blekingehamnarna.

MÖTE MED. Roland Sjödahl är en klurig gubbe som varit med om mycket i sitt liv. Bland annat har han bott 15 år i Moskva, där hamnade han först genom affärer och därefter kärleken. Allt började med att han hängde med en gammal skolkompis på affärsresa till dåvarande Sovjetunionen i mitten av 80-talet.

– Tanken var inledningsvis att vi skulle sälja stålkonstruktioner, men under resans gång övergick vi till mjuka produkter. Ryssarna i sin tur sålde en massa krimskrams, som vi importerade hem till Sverige för vidareförsäljning i lågprisvaruhus.

En kväll 1988 kom Roland Sjödahls affärskompanjon Hans Sylvén hem till hotellet och berättade att han besökt Sportministeriet och fått veta att Sovjet tänkte erbjuda några av sina stjärnspelare i fotboll till väst. Roland, som var inbiten Öster-supporter sedan barnsben, sprang ner till servicebyrån och bad om att få bli kopplad till Öster-basen Stig Svensson i Växjö.

– Men först skulle KGB kopplas in, så när jag till sist fick prata med Stig så var vi avlyssnade. Det knastrade förfärligt i telefonluren!

Men telefonknastret till trots, Stig Svensson nappade på erbjudandet och köpte de två spelarna Sergej Prigoda och Sergej Andreev.

– Jag och Hans träffade sedan Prigoda och Andreev på en bankett på Hotell Kosmos tillsammans med representanter från Sovjetiska fotbollsförbundet och Sportministeriet.

1991 upplöstes Sovjetunionen. I den nygamla statsbildningen Ryssland släpptes marknaden fri efter decennier av kommunistisk planekonomi.

– Som entreprenör var det en tacksam tid. Det var stora möjligheter som öppnades upp.

Vid den här tidpunkten träffade Roland även kärleken och gifte sig i Ryssland. Han och frun bosatte sig i Moskva-förstaden Tjechov, uppkallad efter den världsberömda författaren och dramatikern.

– Anton Tjechov bodde först inne i Moskva men när han blev berömd skaffade han sig en datja utanför staden. När hans vänner skulle skicka brev och frågade efter den nya adressen blev svaret, skriv Tjechov så kommer det nog fram! Vänner och beundrare skrev en massa brev adresserade till Tjechov och till sist döptes hela förstaden om till Tjechov!

Roland flyttade hem till Sverige med hustru och son 2005, men minns tiden i Ryssland med mycket värme.

– Ryssarna kan vara rätt så buttra, men blir man väl kompis med en ryss så har man en vän för livet!

I ungdomen jobbade Roland mycket till sjöss. Den första anställningen var som kockjungman på fartyget Runa som utgick från Ven. Han var verksam inom sjöfarten under många år och är fortfarande starkt engagerad när det gäller frågor kring sjötransporter, som han menar är en underutnyttjad resurs i dagens Sverige.

– Transporter på vatten är överlägset både ur ekonomiskt och miljömässigt hänseende. Du behöver exempelvis inte bygga eller anlägga transportlederna eftersom vattnet redan finns på plats, och inte heller försvinner det eller går sönder.

Men tyvärr är det alltför många som inte ser potentialen och miljövinsterna i sjötransporten tycker Roland. Som exempel tar han Lantmännen, som i sin marknadsföring hävdar att de har klimatanpassning i sitt DNA och skyltar med sloganen, från jord till bord.  Tillsammans med ett företag i Hällevik utvecklade Lantmännen ett system för självlossande fartyg. Dessvärre har man övergett detta och transporterar numera huvuddelen av sin spannmål med lastbilar eller fartyg med bekvämlighetsflagg och miljösmutsiga motorer.       

– Det är väldigt märkligt, särskilt med tanke på att det idag finns fartygsmotorer som går på fossilfritt bränsle och Lantmännen dessutom har en egen fabrik i Norrköping som tillverkar etanol.

När det gäller just transporter så kan Roland konstatera att Växjö utvecklats till ett viktigt och växande logistikcenter i södra Sverige. Det har många fördelar men innebär också nackdelar med allt fler lastbilstransporter som spyr ut koldioxid och avgaser. Roland tycker därför att Växjö borde fundera på en ny, djärv transportstrategi.

– Jag menar att Växjö borde ta upp de tankar som fanns redan på 1800-talet om att bygga en kanal ner till havet i Blekinge för transport av godset vidare ut i världen. Företag som exempelvis Södra skulle ha stor nytta av den kanalen. Förutom miljövänliga transporter så skulle det även bli ett lyft för turistnäringen.

Men att gräva en kanal ända ner till Blekinge låter som ett väldigt omfattande och kostsamt projekt?

– Miljön måste få kosta. Men jag tror att det finns möjlighet att få med EU som medfinansiär. Naturligtvis måste det först göras en ordentlig miljökonsekvensanalys, men sjöfarten är framtiden.

DAVID FÄRDIGH
Finalister till ''Årets Kronobergare''

Elin Cederbrandt.

Traditionsenligt kommer P4 Kronobergs lyssnare att utse "årets kronobergare" vid nyår. Bland de fem finalisterna finns Växjö DFF:s fotbollsdamer och teknik- och kunskapsprojektet "mot nya höjder" men även två individuella finalister från Växjö kommun.
Ove Swensson är "mr Bandy" i Åby Tjureda sedan 50 år tillbaka och 18-åriga Elin Cederbrandt kämpar för medel till och kunskap om sjudomen diabetes.
Läs mer...
Lång kamp för kyrkan i Berg
171211
Efter åtta mörka år kommer ljusen åter att lysa upp Bergs kyrka.
Nu är första etappen av två i ombyggnaden klar och invigs nästa helg.
Allt började med mögelangrepp i grund och golvbjälklag som 2009 stängde kyrkan.
Läs mer...
Nya kontor byggs i Växjös stadskärna
171206
På torsdag nästa vecka tas det första spadtaget för Castellums tillbyggnation av gamla polishuset. Totalt blir det 1600 kvadratmeter ny kontorsyta. Byggnaden kommer uppföras på pelare på innergården.
– Vi har även fått godkänt från stadsbyggnadskontoret att bygga fem våningar, berättar Jenny Rungegård, affärsområdeschef på Castellum Växjö.
Läs mer...
Leder expanderande polisutbildning
171203
Politikerna är eniga, det behövs fler poliser i samhället. Den växande efterfrågan gör att polisutbildningen på Linnéuniversitetet expanderar. Prefekten Ola Kronkvist har varit med sedan utbildningen startade i Växjö 2001.
– Första terminen hade vi 72 polisstudenter. Idag har vi 990 fördelat på fem terminer och inom en femårsperiod når vi förmodligen 1500.
Läs mer...
> Positivt trendbrott på Araby/Dalbo (171202)
> Bengt Westerberg vill försvara LSS-reformen (171129)
> Fixar julstämning i Kosta (171126)
> Skärvet öppnar idag (171124)
> Alla dessa våra minsta små (171119)
> Prisad blodbok på Högstorp (171115)
> Toaletten är ingen sopstation (171115)
> Nils Erik gav nya perspektiv på Finlands 100-årsjubileum (171113)
> Bengt älskar ostkaka (171111)
> Jobba efter pensionering (171110)

 
LEDAREN
Delad tid - dubbel glädje
Frågan om en höjning av pensionsåldern har ju stötts och blötts länge....
Läs mer...
FAMILJ
Smarta investeringstips till aktiesparare i Kosta
Det kan löna sig att hålla på med aktier. Om du investerat en krona ...
Läs mer...
LEDAREN
Ryktet om min död...
Ikeas grundare, Ingvar Kamprad, dödförklarades ju av SR:s Ekoredaktion...
Läs mer...
 
   © Växjöbladet  ::   Storgatan 1,  352 33  Växjö  ::  Telefon:  0470 - 71 99 50  ::  Fax:  0470 - 209 30   ::  Form & Produktion: Internetavdelningen