Tillbaka till startsidan
Söndag 22 april 2018 Tipsa oss!
SÖK: i Växjöbladet   
> STARTSIDAN
> NYHETER
> ALVESTA
> LESSEBO
> TINGSRYD
> UPPVIDINGE
> SPORT
> KULTUR
> TIPSA OSS!
VÄXJÖBLADET:
> Redaktionen
> Annonsera
> Kontakt
> Prenumerera
Publiceringssystem CMS Updater - En produkt från Internetavdelningen
Publicerad: 17 november 2017
Med plats längst bak i kön
Ulf Sibner
 
Jag har kört bil i den här staden i många år, både i tjänsten och privat. Till att börja med var Växjö mest som vilken småstad som helst. Blev det rött i trafikljusen fick man så klart stanna, men det var knappast aldrig frågan om att inte ''komma fram'' på nästa gröna våg. Idag är det helt annorlunda och trafiksituationen börjar anta storstädernas negativa sidor. Framkomligheten är en sak, parkeringssituationen en annan.

För oss som till och från under dagen behöver bilen i tjänsten men ändå inte har en bokad parkering är det så klart värst. Tidigt på dagen, om man kommer i skaplig tid, är det mindre problematiskt men efter klockan tio, ungefär när butikerna har öppnat, är det långt ifrån okomplicerat att ''ge bort'' sin parkeringsplats. Det handlar många gånger om att scanna av både tre och fyra parkeringsplatser innan tjänsteresan är slut.

I fredags skulle jag skjutsa en kille till Sandsbro och det råkade bli vid 17-tiden på eftermiddagen. Med facit i hand skulle han naturligtvis ha tagit bussen och det är förmodligen något vi alla måste bli bättre på i denna ''stora småstad'' vi, trafikmässigt, lever i. I rusningstrafik på en sådan eftermiddag är det snigelkrypande köer från centrum och i princip ända ut till Sandsbro och tillbaka. Vi kan helt enkelt inte ta in att sträckan centrum/Sandsbro tur och retur tar närmare en timme. Det är så problematiskt att ambulansen numera tillfälligt stationerar en ambulans på norr för att över huvud taget kunna köra akut.

En gång i tiden skrev vi om just köbildningarna i Växjö och artikeln lades ut på nätet. Direkt fick vi syrliga kommentarer från främst Växjöbor i förskingringen. Mest från sådana som satt i ännu mer oändliga köer i Stockholm. De tyckte att det var ganska förmätet av oss att klaga över bilköerna i Växjö jämfört med deras situation av att bara ta sig någon mil på närmare en timme. Men sedan dess måste köer och antalet bilar ha mångdubblats även här.

Det här är ingen ny diskussion. Många, som ser bilen som en stor miljöbov, har länge argumenterat för mer kollektivåkande och mindre utsläpp av avgaser i stadskärnorna. Kritikerna av kollektivtrafiken har argumenten att den inte fungerar, eller fungerar dåligt, på grund av brister i tidtabeller och för snåla trafikvolymer.

Till viss del
kan situationen förklaras med att det förekommer många ny- och ombyggnader i Växjö. Såväl bostadsbyggande som ombyggnad av gator och torg med avstängningar gör det så klart extra svårt. Men i en växande stad ska vi nog räkna med att detta är en ständigt pågående begränsning. Debattens vågor går just nu höga över planerna på att bygga om Fagrabäcksrondellen för stora pengar och ingrepp i grönområden. Det lär inte bli den sista debatten vi  har om bil-, cykel- eller trafiksituationen i stort i Växjö.

ULF SIBNER
Växer ingen mossa på stenar som rullar

 

På senare tid har många saker hänt på det, sedan många år, omdiskuterade stationsområdet i Växjö. Första spadtaget till det gemensamma kommunhuset och resecentrum har tagits, och i går var det invigning på något så ovanligt som en tillfällig byggnad. Mer om det i artikeln här intill.
Läs mer...
Tjuv och polis
180413
Varje år stjäls det för fyra miljarder kronor ur svenska butiker. Organisationen Svensk Handel beräknar att det sker fyra brott i minuten riktade mot butiksnäringen. Men eftersom bara två (2) procent av alla dessa stölder polisanmäls så finns det en nu istället en spridd uppfattning om att denna typ av brottslighet minskar.
Läs mer...
Växjös skärgård
180406
Växjösjön, Trummen och de båda Bergundasjöarna får nu stor omvårdnad av kommunen under en fem- till åttaårsperiod. Läs mer om sommarens bottenbehandling i artikeln här intill.
Läs mer...
Sådan herre - sådan hund
180329
Som ni ser på artikeln här intill har jag i veckan varit och tagit en bild på Växjö nya djurklinik som nominerats för att blir bäst i landet. Jag är själv hundägare men aldrig varit där med den fyrbenta familjemedlemmen. Som tur är har denne sexårige Wachtel inte behövt så mycket veterinärvård genom åren.
Läs mer...
> Utlämnande fakta (180323)
> Skillnad på eget flygplan och utrymmet i ekonomiklass (180316)
> Gubbe och keps men INGEN mössa i handen (180309)
> Är du möjligen en Mandelmann? (180302)
> Öl i ett mikroperspektiv (180223)
> En nåd att stilla bedja om (180216)
> Åt skogen är det (180209)
> Med två tomma händer (180202)
> Paradis - med eller utan skatteproblem (180126)
> Titta det snöar (180119)

 
LEDAREN
Växer ingen mossa på stenar som rullar
På senare tid har många saker hänt på det, sedan många år, omdiskutera...
Läs mer...
FAMILJ
Bejublad och välsignad cirkuskonst
Ute i Europa är cirkusgudstjänster ett vanligt fenomen men här i Sve...
Läs mer...
LEDAREN
Tjuv och polis
Varje år stjäls det för fyra miljarder kronor ur svenska butiker. Or...
Läs mer...
 
   © Växjöbladet  ::   Storgatan 1,  352 33  Växjö  ::  Telefon:  0470 - 71 99 50  ::  Fax:  0470 - 209 30   ::  Form & Produktion: Internetavdelningen