Tillbaka till startsidan
Onsdag 12 december 2018 Tipsa oss!
SöK: i Växjöbladet   
> STARTSIDAN
> NYHETER
> ALVESTA
> LESSEBO
> TINGSRYD
> UPPVIDINGE
> SPORT
> KULTUR
> TIPSA OSS!
VäXJöBLADET:
> Redaktionen
> Annonsera
> Kontakt
> Prenumerera
Publiceringssystem CMS Updater - En produkt från Internetavdelningen
Publicerad: 18 maj 2018
Stlbadet
Ulf Sibner
 
Uppmrksamma lsare noterade att jag i frra krnikan kastade in en blnkare; att jag i denna skulle bertta varfr jag vljer att sluta jobba. Nr man uppntt lgsta pensionsldern s r det i och fr sig ganska naturligt. Men likt mnga andra kunde jag naturligtvis fortsatt om jag knt mig riktigt motiverad.

Mediebranschen upplever just nu en gigantisk omstllning p alla plan. Ny teknik skapar nya mnster av mediekonsumtion, och efterfrgan p och efter nya marknadsfringskanaler.

Inte minst globala jttar som Google och Facebook har p kort tid vuxit till, inte bara marknadsledande utan helt dominerande. Det r till detta som svenska mediefretag har att frhlla sig, parallellt med det faktum att det fortfarande behvs pengar in i verksamheten. En del har lyckats ver frvntan medan andra kommer att d sotdden. Det senare kommer att drabba mnga utan att de nnu har insett det.

Ett stt att frhlla sig r det klassiska "if you can«t beat them, join them" - allts tror du eller kanske till och med frstr du att du inte kan konkurrera s hoppar du drfr p tget, vl medveten om vem som dikterar villkoren. Det riktigt sorgliga - med denna nya framtid - r nd journalistikens villkor. Det finns fortfarande fantastiskt duktiga kollegor, men journalistiken som ett demokratiskt uppdrag har ftt och kommer nnu mer att f stryka p foten.

Vrdefull journalistik har rent krasst sllan "lnat sig" i ekonomiska termer. Och publicistiska hjder kan p det sttet jmfras med sllan lsta poeter eller diktare, vars verks storhet inte heller ligger i de stora lsarskarorna.

Nu kommer kompetenta journalister frmst att anvndas till att slja "digitala klick" som blir mttstocken fr vad som r bra eller inte. Uppdraget att besvara de klassiska frgorna (vad?), (var?), (nr?), (vem?) verlever skert sin nya form. Men hur blir det med de andra tv, de mer besvrliga (hur?) och (varfr?) nr uppdragsgivaren blir den som r beredd att betala mest? Det r s klart positivt att det som skrivs blir lst. Men nr allt mer vergr till att mediekonsumenten helt kan bestmma vad den vill, och vi anpassar oss till det, kommer tyvrr det mesta av det som skulle behva lsas aldrig bli publicerat.

"Ge lsaren det hon eller han INTE vet att de behver" hette det frr p journalistutbildningarna.

Det r en trist utveckling i mina gon. Jag vet att mnga frsker avfrdar mig och andra som papperskramare eller teknikfientliga fredettingar. Och det vore sknt om det vore sant. Men det, fr demokratin och samhllet ndvndiga journalistiska uppdraget, med avsljanden och frklaringar satt i sitt sammanhang, har verlevt, ja till och med utvecklats med teknikutveckling tidigare. Fr media ska inte bara roa och vara lttillgngligt, utan oroa och till och med upprra.

I detta "stlbad" ker barnet ut med badvattnet fr att anvnda sig av ett retoriskt och litterrt vlknt begrepp. Denna parafras r en drift med de som inte begriper bttre i sina frsk att f bort det dliga (ls idag det olnsamma och trkiga) utan ven gr sig av med allt som var bra (ls kvalitet och det viktiga).

ULF SIBNER
Ingen trtt valfngst

 

Nu har jag inte s mnga tecken kvar att skriva. Detta r nst sista tidningen jag hjlper till att gra, nsta vecka blir min sista. Min tid som lnearbetande medborgare r ver och snart - efter semestern - brjar ven jag ta ut den del av lnen som avsatts under mnga r, allts tjnstepension i kombination med den allmnna. Om mina sista rader fr publicering drmed r gjorda str vl skrivet i stjrnorna. Jag hade ltt kunnat jobba lite till och nsta vecka kanske jag berttar varfr jag inte gr det.
Läs mer...
Plikten framfr allt
180504
Kungens farfar, Gustaf VI Adolf, hade som sitt valsprk - "Plikten framfr allt". Hur vr nuvarande konung ser p plikten r mer oklart. Hans valsprk r ju "Fr Sverige - i tiden", mer anpassningsbart i takt med frndringar s klart.

Läs mer...
Gadda ihop sig
180427
Mnga frger fr tatuerings och permanent makeup innehller frbjudna mnen som misstnks vara hlsofarliga, enligt en granskning av Lkemedelsverket. Totalt har 12 av 34 underskta frger visat sig innehlla skadliga mnen.
Läs mer...
Vxer ingen mossa p stenar som rullar
180420
P senare tid har mnga saker hnt p det, sedan mnga r, omdiskuterade stationsomrdet i Vxj. Frsta spadtaget till det gemensamma kommunhuset och resecentrum har tagits, och i gr var det invigning p ngot s ovanligt som en tillfllig byggnad. Mer om det i artikeln hr intill.
Läs mer...
> Tjuv och polis (180413)
> Vxjs skrgrd (180406)
> Sdan herre - sdan hund (180329)
> Utlmnande fakta (180323)
> Skillnad p eget flygplan och utrymmet i ekonomiklass (180316)
> Gubbe och keps men INGEN mssa i handen (180309)
> r du mjligen en Mandelmann? (180302)
> l i ett mikroperspektiv (180223)
> En nd att stilla bedja om (180216)
> t skogen r det (180209)

 
SPORT
Mer n bara brottning i Alvesta BK
Framgngarna fortstter fr unga Alvesta Brottningsklubb, men trots...
Ls mer...
NYHETER
Dokumentr fotobok om mytomspunnen plats och spektakulrt hghus
Solberget r Vxjs hgsta punkt och har genom historien bde varit ...
Ls mer...
KULTUR & NJE
Ett frband med stor kraft
Om en vecka besker Dregen och Nicke Borg Popcorner och Kulturkllar...
Ls mer...
 
   © Växjöbladet  ::   Linnégatan 2,  352 33  Växjö  ::  Telefon:  0470 - 71 99 50  ::  Fax:  0470 - 209 30   ::  Form & Produktion: Internetavdelningen

Ta del av våra nya användarvillkor.

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig & och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.