Med utställningarna Save the best for last och To breathe through the bones of the dead bjuder Växjö konsthall på starka och vackra upplevelser om något av det viktigaste i livet. Eller om det handlar om döden. Temat kan tyckas mörkt men upplevelsen är snarare varm, ljus och omslutande.
VÄXJÖ. Vid en första blick bjuder Karin Karinsons utställning Save the best for last på en generös och lättillgänglig upplevelse för ögat. Med jord och symboliska föremål låter hon utställningen ta plats, fylla konsthallens sal med materia av många olika slag. Och för Karin Karinson är just materien central. Hur vi gestaltar oss och tillvaron med hjälp av materiella föremål. Även när det gäller något så obegripligt och okroppsligt som döden.
– Döden är svår att visualisera men den hör ihop med många starka symboler. Jag jobbar med materian, vi är fast i att vara objekt. I Detroit besökte jag begravningsplatser och det blev så tydligt att vi är beroende av tingen för att kategorisera och hantera döden.
Speciellt för döden är det gemensamma, att det är en erfarenhet som vi alla ska dela. Men också det mystiska, obegripliga. Att den konkreta döden alltid har varit någon annans. Att vi som pratar om den vet ganska lite. Kanske gör just det att döden så ofta blir en fråga om saknad. Och om hur vi uttrycker den.
– Döden går inte att föreställa sig. Det gör att objekten och materialet blir ännu viktigare. Vi måste konkretisera det vi inte kan förstå. Hur ska det synas att jag tyckt om en människa. Vi synliggör det med en handling och ett ting, säger Karin Karinson.
Utställningen består av fem inverterade kryptor. Små rum som på olika sätt associerar till död, sorg och saknad. Men kanske också till vila och högtidlig hågkomst. Nytt för Karin Karinson är att hon den här gången samarbetar med Susanne Hansson som arbetar med black metal under namnet Nachtlieder och som skapat ljudverket Tidens gång som ljudsätter utställningen.
– Det är kul att utställningens materia kan möta det esoteriska i musiken. Det ger ett nytt lager av upplevelser, säger Karin Karinson...
LÄS MER I VK 48, UTE 29/11
TORE SJÖQVIST